Vēl viena brīnišķīga
bērnu izrāde ir tapusi Ditas Balčus teātrim, par kuru nevaru neuzrakstīt un
nepadalīties savos iespaidos. Jau iepriekš biju pārliecinājusies, cik aizraujošas un
muzikālas izrādes bērniem veido Dita Balčus, bet šī pavisam noteikti patiks arī
pieaugušajiem. Ojāra Vācieša bērnu
dzejoļi lieliski papildināti ar Elizabetes Balčus oriģinālmūziku izrādē „Kas par traku, tas par traku…“, ļaujot bērniem iepazīt brīnišķīgo dzejnieku un ar
aizrautību sekot līdzi visam izrādē notiekošajam, dziedot, dejojot un
spēlējoties.
Visvairāk mani pašu sajūsmināja aina ar trīs rūķiem, kuri dusmojās
viens uz otru. Mūzikas instrumenti ar dažādām skaņām spēj uzburt skatītāju iztēlē
brīnumainu ainu, ļaujot patiešām noticēt rūķu dusmām. Vēl vienu aizraujošu ainu
paspilgtināja mūzika, attēlojot situāciju ar diviem zēniem, kas dodas uz skolu –
viens ātri, bet otrs – ļoti lēni. Bez mūzikas šī dzeja tik saistoši neskanētu. Vēlos uzslavēt arī
kostīmu mākslinieci Ingrīdu Zāberi, kura radījusi aktrisēm tik brīnišķīgus
tērpus.
Visvairāk bērnu izrādēs
man patīk vērot tieši mazo bērnu reakcijas, kā viņi uztver uz skatuves notiekošo. Arī šo
izrādi režisore ir veidojusi tā, lai aktieri iesaistītu skatītājus, uzdodot
dažus jautājumus, paspiežot roku vai liekot darīt tāpat, kā viņi. Patīkami
vērot, cik aktīvi izrādē notiekošajā iesaistās bērni un ir pilnībā atvērti
aktieru aicinājumiem. Bērni ir apbrīnojami skatītāji, jo viņi ir patiesi – ja
patīk tas, kas notiek uz skatuves, tad aktīvi plaudē līdzi, pielien tuvāk kaut
ko aplūkot vai droši uzdod kādu jautājumu, bet, ja nepatīk, tad ar savu sejas
izteiksmi un ķermeņa pozām to arī atklāti parāda, vai arī pasakot vecākiem, ka vēlas doties prom.
Izrādes „odziņa“ pavisam
noteikti ir tas, ka tā notiek Ojāra Vācieša memoriālajā muzejā, tādējādi radot
paša dzejnieka klātbūtnes efektu. Telpu iekārtojums ir viņa laikam atbilstošs,
uzburot ainu, it kā mēs neatrastos šodienā. Izmantota tiek arī rakstāmmašīna,
kuru dzejnieks bija iemīļojis ne tikai rakstot, bet arī veidojot dažādus
zīmējumus no burtiem, kā arī izrādē piedalās rotaļlieta – viņa draugs
pērtiķēns, kuram viņš lasīja savus dzejoļus. Lai izrāde būtu labāk saprotama,
skatītājiem pirms tās tiek piedāvāta maza ekskursija pa muzeju, pastāstot par dzejnieka
dzīves gaitām, svarīgākajiem notikumiem un ļaujot apskatīt viņa istabas.
Jāatzīst, ka pati neesmu muzeju cienītāja, bet šī ekskursija bija interesanta,
un bērni ar aizrautību klausījās gides stāstītajā un uzdeva vēl papildjautājumus.
Šī ir viena no tām
izrādēm, pēc kuras var pārliecināties, ka ne tikai klasiskās izrādes ar visiem
labi zināmiem pasaku stāstiem spēj aizraut bērnus, bet arī dzeja un senie laiki. Pats galvenais ir tas, kā viss tiek pasniegts un cik aktīvi tiek iesaistīti
mazie skatītāji, lai radītu viņos ieinteresētību. Un mūzika ir lielisks veids,
kā šo uzmanību noturēt, radot skaistas dziesmiņas ar „lipīgiem“ tekstiem. Man
pēc izrādes noskatīšanās vēl ilgi galvā skanēja tituldziesma, un domāju, ka to
dienas gaitā dungoja vēl ilgi ne viens vien skatītājs.
Komentāri
Ierakstīt komentāru